Pravice potnikov v avtobusnem prometu

Uredba (EU) št. 181/2011 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 16. februarja 2011 o pravicah potnikov v avtobusnem prevozu in spremembi Uredbe (ES) št. 2006/2004 (v nadaljevanju: Uredba) s svojimi določbami zagotavlja, da imajo potniki, tudi invalidne osebe in osebe z zmanjšano mobilnostjo, ki potujejo z avtobusom, povsod kjer potujejo v Evropski uniji (EU), enake pravice. Te pravice, vključno s pravico do informacij ali do odškodnine v primeru zamude ali odpovedi, dopolnjujejo podobne pravice za potnike med potovanjem po morju in celinskih plovnih poteh in potnike v zračnem in železniškem prometu. Uredba je bila objavljena 28. februarja 2011, njene določbe pa so začele veljati 1. marca 2013.

Uredba tako določa pravila za avtobusni prevoz glede linijskih prevozov za potnike, ki potujejo znotraj EU na razdaljah 250 km in več. Nekatere od teh določb pa veljajo za vse storitve, tudi za tiste na krajših razdaljah.

Pravice potnikov, ki veljajo za prevoze na dolge razdalje (tj. več kot 250 km) med drugim vključujejo:

  • ustrezno pomoč (na primer prigrizke, obroke, osvežilne pijače in po potrebi nastanitev v hotelu za največ dve noči v skupnem znesku 80 EUR na noč, razen v primeru težkih vremenskih razmer ali večjih naravnih nesreč) v primerih odpovedi ali po več kot 90-minutni zamudi, če potovanje traja več kot tri ure;
  • zagotovljeno vračilo ali preusmeritev v primeru čezmernih rezervacij ali v primeru odpovedi ali po zamudi, daljši od 120 minut glede na predvideni čas odhoda;
  • odškodnino v višini 50 % cene vozovnice v primeru zamude, daljše od 120 minut glede na predvideni čas odhoda, odpovedi potovanja in če prevoznik potniku ne ponudi bodisi preusmeritve bodisi vračila;
  • informacije, kadar je prevoz odpovedan ali bo imel odhod zamudo;
  • zaščito potnikov v primeru smrti, poškodbe, izgube ali oškodovanja zaradi prometnih nesreč, zlasti v zvezi s takojšnjimi praktičnimi potrebami v primeru nesreče (vključno z nastanitvijo v hotelu za največ dve noči v skupnem znesku 80 EUR na noč);
  • posebno brezplačno pomoč za invalide in osebe z omejeno mobilnostjo na postajah in vozilih ter po potrebi brezplačen prevoz za osebe, ki spremljajo potnike.

Poleg tega  za vse prevoze veljajo  naslednje pravice potnikov (vključno s prevozi, krajšimi od 250 km):

  • prepoved diskriminacije glede tarif in pogodbenih pogojev za potnike, ki temelji – neposredno ali posredno – na nacionalnosti;
  • nediskriminatorna obravnava invalidov in oseb z omejeno mobilnostjo ter denarna odškodnina za izgubo ali poškodbo njihove opreme za pomoč pri gibanju v primeru nesreče;
  • minimalna pravila v zvezi z informacijami o potovanju za vse potnike pred in med potovanjem ter splošnimi informacijami o njihovih pravicah na postajah in na spletu; kadar je to mogoče, bodo te informacije na zahtevo na voljo v dostopnih oblikah, namenjenih prav osebam z omejeno mobilnostjo;
  • mehanizem za obravnavo pritožb, ki ga vzpostavijo prevozniki in je na voljo vsem potnikom;
  • neodvisni nacionalni organi v vsaki državi članici, pooblaščeni za izvajanje te uredbe in po potrebi izrekanje kazni.

 

Več o pravicah potnikov si lahko preberete na spletnem naslovu

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/road/doc/summary_sl.pdf

https://eur-lex.europa.eu/SL/legal-content/summary/bus-and-coach-passengers-rights.html

https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2013-01-0437/uredba-o-izvajanju-uredbe-eu-o-pravicah-potnikov-v-avtobusnem-prevozu

Prevozniki in upravljavci postaje so v okviru svojih pristojnosti potnikom dolžni ves čas njihovega potovanja zagotavljati  ustrezne in razumljive informacije o njihovih pravicah iz Uredbe, in sicer najpozneje ob odhodu – na internetu in na postajah, kjer je to primerno, na zahtevo invalidne osebe ali osebe z zmanjšano mobilnostjo pa se informacije, kjer je to izvedljivo, zagotovijo v dostopni obliki. Te informacije vključujejo tudi kontaktne podatke organa izvrševanja ali organov, ki ga oziroma jih imenuje država članica, kar v Republiki Sloveniji predstavlja  Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, kot ministrstvo pristojno za javni potniški promet (skladno z določili Uredbe o izvajanju Uredbe (EU) o pravicah potnikov v avtobusnem prevozu – Ur. l. RS št. 15/13 in nadaljnji), nadzor nad izvajanjem Uredbe EU in Uredbe RS pa opravljajo inšpektorji pristojni za javni potniški promet.

Postopek uresničevanja pravic potnikov v avtobusnem prevozu (pritožbe v zvezi s pravicami in obveznostmi iz Uredbe): 

Če so potnikom v Republiki Sloveniji kršene pravice, imajo skladno s 5. členom Uredbe o izvajanju Uredbe (EU) o pravicah potnikov v avtobusnem prevozu pravico nasloviti pritožbo na prevoznika, pri katerem so kupili vozovnico. Potniki, ki so vozovnico kupili pri prevozniku Arriva d.o.o. lahko pritožbo vložijo na elektronski naslov: info@arriva.si.

Pritožbo v zvezi s pravicami in obveznostmi iz Uredbe je potnik dolžan vložiti v roku treh mesecev od dne, ko je bil linijski prevoz opravljen ali bi moral biti opravljen. V roku 14 dni od prejema pritožbe ga je nato prevoznik Arriva dolžan obvestiti, da je bila njegova pritožba utemeljena (in odpravi zatrjevane pomanjkljivosti opravljene prevozne storitve oziroma navede rok in način, kako bo te pomanjkljivosti odpravil), zavrnjena (pri tem navede iz katerih razlogov) ali se še vedno obravnava.

Če potnik ni zadovoljen z obravnavo zahtevka oziroma pritožbe pri prevozniku Arriva, ali pa prevoznik Arriva v predpisanem roku ne odgovori, ima potnik možnost vložitve pritožbe na:

Družba za upravljanje javnega potniškega prometa, d.o.o.: pohvale-pritozbe@dujpp.si.